Menu górne

Krajobraz w gminie Brańszczyk, fot. Urząd Gminy

II Spływ Kajakowy „Rzeki Kultury Łączą Ludzi”

Chęć obcowania z naturą, efektywne wykorzystanie ostatnich słonecznych dni tegorocznego lata oraz realizacja założeń projektu pt. „Rzeki Kultury Łącza Ludzi” zainicjowanego przez Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki były powodem do zorganizowania kolejnego spływu kajakowego.

Gminny Dom Kultury, wychodząc naprzeciw prośbom lokalnej młodzieży, wraz ze zgromadzoną 23 osobową grupą młodych ludzi, przemierzył ponownie rzekę Bug, tym razem od miejscowości Tuchlin do Brańszczyka. Pod wodzą komandora Pani Doroty Bogackiej, która zadbała o prawidłowy przebieg wyprawy, wyruszyliśmy z miejsca, w którym rzeczka Tuchełka wpada do Bugu. Pod czujnym okiem ratownika, pana Bogdana Juszczyńskiego mogliśmy spokojnie upajać się pięknem krajobrazów, przemieszczając się leniwie w dół rzeki krętymi meandrami.

Po ostatnich deszczach poziom wody znacznie się podniósł, więc efektem tego był szybszy nurt, co pozytywnie odbijało się na prędkości podróży. Mijając przepływającą żaglówkę (żeglującą od wschodniej granicy Polski), wymieniliśmy tradycyjnie pozdrowienia i zaczęliśmy poszukiwania plaży, na której można by było zatrzymać się i odpocząć. Zadanie to okazało się stosunkowo trudne, gdyż wszystkie dogodne miejsca pozostawały zanurzone kilkadziesiąt centymetrów pod wodą. Cała ekspedycja nieco się rozciągnęła, dzieląc się na dwa zgrupowania: pierwsze spływające-gdzie widać było z daleka poruszające się w powietrzu wiosła i drugie dryfujące (tzw. leniwców) gdzie machnięcia wiosłem można było policzyć na palcach jednej ręki. W końcu udało się nam zlokalizować na lewym brzegu miejsce odpowiednie do postoju. Po dobiciu do niego i rozpoznaniu terenu odnaleźliśmy stare, uschnięte drzewo idealnie nadające się na opał. Pozostało tylko je trochę porąbać i już po chwili na plaży płonęło ognisko, na którym uczestnicy mogli upiec kiełbaski zasponsorowane przez dom kultury. Przy okazji niektórzy z nas odważyli się na kąpiel w chłodnej wodzie, co dodatkowo wzmogło apetyt. Jednocześnie w czasie posiłku można było zregenerować swe siły i zrelaksować się podziwiając uroki natury.

Następnie kontynuowaliśmy podróż i już po chwili mijaliśmy tzw. Przerwaniec, miejsce w którym rzeka w ciągu ostatnich kilku lat zmienia swe koryto, pochłaniając przy tej okazji dużą ilość nadbrzeżnych drzew i zamieniając się na tym odcinku w rwący górski potok. Oczywiście pomagają jej w tym zamieszkałe tam od kilkunastu lat bobry. Ogromne wiry na powierzchni świadczyły o zdradliwych miejscach rzeki, z którą nie ma żartów. Po drodze zaliczyliśmy jeszcze jeden odpoczynek, po czym widząc nadciągające z zachodu deszczowe chmury, przyspieszyliśmy tempo spływu.

Dopływając do Brańszczyka mieliśmy okazję obserwować poczynania pracowników zatrudnionych przy budowie przystani, która jest już prawie gotowa do użytku. Trzeba przyznać, że wygląda imponująco, czym potwierdza fakt, iż będzie niezbędna dla potencjalnych użytkowników rzeki. W pierwszych kroplach spadającego deszczu dotarliśmy do Nakła gdzie znajdował się zamierzony cel naszej wyprawy. Przebiegający błyskawicznie załadunek kajaków na transportujące je samochody wymusiła narastająca ulewa. Nieco przemoczeni, jednak szczęśliwi wracaliśmy do domów pełni wrażeń z kilkoma odciskami na dłoniach.

Chcielibyśmy zorganizować w tym roku jeszcze jeden spływ, który tym razem ukierunkowany byłby pod kątem osób pracujących w Urzędzie Gminy oraz w Domu Kultury. Czy te zamiary zostaną zrealizowane-uważam, że to zależy tylko i wyłącznie od naszych, dobrych chęci. Widać, że Pan Bóg nam sprzyja, gdyż ponownie zesłał nam piękną pogodę i pozwolił wszystkim bezpiecznie i cało przeżyć jeszcze jedną, nietuzinkowa przygodę z rzeką Bug, za co pozostajemy niezmiernie Jemu wdzięczni.

Dyrektor GDK, pani Maria Puścian składa podziękowania wszystkim uczestnikom spływu, zaś szczególną wdzięczność wyrażamy państwu Joannie i Wojciechowi Rykaczewskim za użyczenie kajaków oraz ich transport.

Opracowanie i publikacja: Marek Rozenek

NFOSIGW Dokumenty zastrzeżone

MODR Komenda Wyszków

Statystyka oglądalności strony

Strona oglądana: 2904 razy.